Nyt projekt skaber glæde

 
mandag D. 31. august 2020, kl. 09.10
Undersøgelser viser igen og igen, at mange unge har ondt i livet. Dét er baggrunden for et nyt forsøgsprojekt, der vil undersøge, hvordan kreativitet og kunstneriske fag kan skabe glæde og overskud hos gymnasieelever.
Pressemeddelelse d. 31/8 2020

TV2 Nord var med, da projektet blev skudt i gang. Se eller gense indslaget her.

- Projektet skal undersøge, hvordan kreativitet og kunstneriske fag kan skabe glæde og overskud hos de unge på Mariagerfjord Gymnasium, forklarer Finn Elias Svit, der er kulturskoleleder ved Mariagerfjord Kulturskole:

- Eleverne kommer til at møde professionelle kunstnere og deltage i en kreativ proces, der skaber refleksion og udmønter sig i ny læring, både faglig og om sig selv og ens klassekammerater. Det særlige ved kulturfaget er, at man ikke kan arbejde med kunst uden også at arbejde med sig selv – bevidst eller ubevidst. Spørgsmålet er så, om kunsten kan understøtte trivslen hos den enkelte og i fællesskabet. Det er dét, vi vil afdække.

Finn Elias Svit er initiativtager bag forsøgsprojektet, der har fået titlen ”Kunst i livet”. Han samlede hurtigt en række deltagere, der var interesseret i at medvirke i undersøgelsen.

- På gymnasiet har vi fokus på, at elevernes trivsel er en vigtig forudsætning for god læring, og derfor er det nye projekt lige vand på vores mølle. Derudover er det spændende, fordi eleverne kommer til at opleve de kreative fag på en helt ny måde. Vi kender nok alle til det, at man kan blive glad af at lytte til musik eller se en film – og det er den dimension, der kommer i fokus i fagene. Det handler ikke om læreplaner og karakterer, men om at bliver fortabt i kunsten og skabe noget kreativt i fællesskab, fortæller Søren Urup, rektor ved Mariagerfjord Gymnasium.

Haikudigte i våde sten

Fredag d. 28/8 mødtes alle involverede på Mariagerfjord Gymnasium til et opstartsmøde, hvor projektet officielt blev skudt i gang. Formiddagen bød på et fælles oplæg af Tatiana Chemi, lektor ved Institut for Kultur og Læring, AAU, der fortalte, hvordan man kan designe kreative samarbejdsprocesser, så det fremmer trivslen.

Over middag skulle faglærerne og kunstnerne mødes for første gang og planlægge deres videre forløb i henholdsvis drama, musik, mediefag og billedkunst. Det er første gang, de arbejder sammen, og alle tog fat på opgaven med stort engagement og vilde idéer.

- I mange år har jeg beskæftiget mig med kunstens betydning for individet og for samfundet i et eksistentielt perspektiv, og derfor er jeg rigtig optaget af det nye projekt, forklarer billedkunstner Vibeke Nørgaard Rønsbo og fortsætter:

- Jeg har foreslået, at vi arbejder med ”muren” både symbolsk og konkret i form af en mur, som vi skal bygge sammen på gymnasiet. Vindø Teglværk er gået ind i projektet med åbne arme og giver os mulighed for at følge processen fra ler til færdige mursten. Tanken er, at eleverne skriver haikudigte og modellerer ordene ind i de våde sten, der kommer til at indgå i muren. At have sine hænder i ler er en ret meditativ proces, og samtidig giver det mulighed for en fælles proces, når vi sammen skaber og sætter spor i landskabet.

Et kreativt skoleår

De andre medvirkende kunstnere er: Stine Winther og Line Flugt (står bag Limbo Dox og kendt for dokumentarserien “Når sabbatår er fucked”), Stefan Pellegrini (instruktør og medieformidler), Christian Ronsfeld (kunstnerisk leder af Mariagerfjord Korskole), Theresa Daewall Grønning (dramaturg og medstifter af Hr. Teater i København) og Torben Guldberg (skuespiller og foredragsholder).

Sammen med gymnasiets faglærere skal de planlægge og gennemføre en række forløb i skoleåret 2020-2021. I første omgang gælder det eleverne i 2.g, der i forvejen har drama, musik, billedkunst eller mediefag som valgfag. I uge 38-40 skal de lave et kreativt produkt, og herefter tilbyder kunstnerne en række frivillige forløb for alle skolens elever. I foråret kommer turen så til 1.g-eleverne, der skal deltage i et kreativt projekt sammen med kunstnerne og faglærere.

Det hele bliver fulgt tæt af forskningsobservatører fra AAU, der indsamler empiri og laver en opsamling på projektet i efteråret 2021.

Projektet er finansieret af Region Nordjylland og gennemføres i et samarbejde mellem Mariagerfjord Gymnasium, Mariagerfjord Kulturskole, Mariagerfjord Kommune, Himmerlands Teater med følgeforskning fra Aalborg Universitet.

Kontakt for yderligere information

- Claus Svenstrup, chefkonsulent ved Region Nordjylland, tlf. 40 84 54 73, mail c.svenstrup@rn.dk
- Finn Elias Svit, kulturskoleleder ved Mariagerfjord Kulturskole, tlf. 51 25 92 15, mail fisvi@mariagerfjord.dk
- Søren Urup, rektor ved Mariagerfjord Gymnasium, tlf. 28 72 32 88, mail soeu@mf-gym.dk

Herunder kan du se flere billeder fra fredag d. 28/8, hvor projektet blev skudt i gang på gymnasiet:

Oplæg ved Tatiana Chemi
Tatiana Chemi, lektor ved Institut for Kultur og Læring ved AAU, fortæller om kreative samarbejdsprocesser.

Gruppearbejde i DramaIdéerne til et dramaprojekt skitseres på tavlen, mens dramalærer Sarah Mortensen Søe brainstormer med Theresa Daewall Grønning og Torben Guldberg.

Gruppearbejde mediefagGruppearbejde om projektet i mediefag. Omkring bordet sidder mediefagslærer Elisabeth Madsen, Stine Winther, Line Flugt og Stefan Pellegrini.

Gruppearbejde i billedkunst
Billedkunstner Vibeke Nørgaard Rønsbo fortæller om det projekt, hun vil lave med gymnasiets billedkunstelever.

Model af mur
En lille model af den færdige mur, der skal stå foran Mariagerfjord Gymnasium.

Gruppearbejde i musik
I musik mødes Christian Ronsfeld sammen med musiklærerne Trine Kronborg, Asger Udesen Sorgenfrei, Per Vilsbøll og Karen Bente Holmgaard.

Gruppebillede
Gruppebillede af alle deltagerne i projekt "Kunst i livet".