Spillet om EU

 
tirsdag D. 07. maj 2019, kl. 15.07
Hvad skal jeg stemme til det kommende Europa-Parlamentsvalg? Dét har nogle elever måske fundet svaret på, efter at de for nylig deltog i et stort rollespil om de udfordringer, EU står overfor.
Af Mette Brandt-Petersen

Torsdag eftermiddag d. 2/5 går en strøm af gymnasieelever ud til busserne, mens alle samfundsfagseleverne samles i Grønnegården. De skal være med i et stort rollespil, der handler om EU, flygtninge og den økonomiske krise.

Det er ”Demokrati i Europa Oplysningsforbundet” (DEO), som står bag rollespillet, og deres repræsentanter skal i dag spille rollen som EU’s præsident, Donald Tusk, der leder forhandlingerne mellem EU-landenes regeringer. Inden spillet går i gang fortæller de om dagen efter Brexit, hvor britiske brugere havde travlt med at google ”Hvad er EU?”:

- Vores mål er at forhindre, at det samme nogensinde skal ske i Danmark. Vi er ligeglade med, hvad I mener om EU – det vigtigste er, at I ved, hvad EU er.

Eleverne bliver nu inddelt i mindre grupper, der repræsenterer forskellige EU-lande, interessegrupper og medier. Grupperne af EU-lande skal arbejde sammen om at formulere og præsentere deres politik, danne alliancer med andre lande og interessegrupper og måske også forsøge at plante historier i medierne.

Debat om karameller og flygtninge

I første omgang skal finansministrene forhandle om det økonomiske råderum symboliseret af karameller. Nogle lande har mange karameller, mens andre har få. Så hvor mange vil de hver især bidrage med til den fælles kasse? Journalisterne præsenterer deres historie, mens interesseorganisationerne indimellem afbryder forhandlingerne for at tale deres sag og fx true med generalstrejke, der vil komme til at koste landene dyrt. Da forhandlingerne er slut, er det tydeligt, at Danmark føler sig en smule snydt – de har været gavmilde, mens nogle af de store nationer har holdt stramt på deres karameller.

I anden del af rollespillet skal udenrigsministrene forhandle om fordelingen af flygtningene. På forhandlingsbordet står der 100 ludo-brikker, der symboliserer 100.000 flygtninge, som lige nu er på vej til EU. Hvordan skal de fordeles mellem EU-landene, og vil EU-landene acceptere Tyrkiets udspil og betale for at tilbageholde 30.000 flygtninge? Eleverne argumenterer for deres synspunkter, danner alliancer og indgår kompromiser, og efter en hård forhandling bliver flygtningene fordelt mellem landene.

Det afsluttende topmøde

I sidste del af rollespillet skal landene forberede en tale om deres vision for EU, som stats- og regeringslederne skal fremlægge ved det afsluttende topmøde. Landene stikker hovederne sammen og kigger intenst på computerskærmene for at finde den rigtige vinkel og rette ord til talen. Ved bordet, der repræsenterer Ungarn, sidder Caroline fra 2.s og Jarl fra 2.d, der er positive over for rollespillet:

- Det har været en spændende eftermiddag og skægt at blive undervist på en anderledes måde. Det har også været sjovt at få tildelt en rolle, hvor vi har været hårde i forhandlingerne. Vi gav kun én karamel til fællesskabet og tog ikke imod nogen flygtninge, så på den måde er vores rolle lykkedes.

Jarl skal spille Ungarns premiereminister, Viktor Orbán, og kort efter står han på talerstolen med et billede af den virkelige statsleder bag sig. Efter ham taler Lars Løkke Rasmussen fra Danmark efterfulgt af de andre stats- og regeringsledere og interesseorganisationer, der præsenterer en vej for det europæiske samarbejde.

Klokken er ved at være 19, og rollespillet nærmer sig sin slutning. EU-parlamentet forvandles igen til Mariagerfjord Gymnasium, og nu skal eleverne selv overveje, hvem de er mest enige med. Måske kan svaret hjælpe dem med at beslutte, hvor de skal sætte deres kryds til Europa-Parlamentsvalget søndag d. 26/5.

Se flere billeder fra dagen herunder.

Spillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EUSpillet om EU