Er det en god idé?

 
onsdag D. 28. august 2019, kl. 14.49
Bøger og notater var skiftet ud med kreativ tænkning, da Innovations-eleverne havde besøg af to gæstelærere tirsdag eftermiddag. Det handlede om at få den gode idé og forvandle den til en succesfuld forretning.
Af Mette Brandt-Petersen

Hvis man ikke vidste bedre, ville man tro, at det rablede for eleverne. På gulvet går de rundt og spørger: ”Hvorfor er du glad i dag”, mens de tegner portrætter af hinanden uden at kigge på papiret, som de bagefter hænger på tøjet!?

Men der er en mening bag galskaben. Eleverne har taget hul på en eftermiddag med valgfaget Innovation, hvor de får besøg af gæstelærere fra All Innovation, der vil fortælle om, hvordan man får den gode idé, der kan forvandles til en succesfuld forretning. Dagens første øvelse har varmet eleverne op til de næste timer med masser af kreativ tænkning.

- Innovation er et fedt fag, fordi man får lov til at være kreativ. Der er ingen idéer, der er dumme, og man kan nærmest ikke sige noget forkert, lyder det samstemmende fra Camilla (3.s), Johanne (3.s), Ida (3.xz), Stine (3.xz) og Simon (3.xz), der tilføjer med et grin:

- Jeg vil gerne være opfinder – ligesom dem man ser i ”Løvens Hule” – og tjene en masse penge. Men jeg har ikke fået den rigtige idé endnu...

Måske ændrer det sig efter eftermiddagen sammen med de to nordjyske iværksættere. 

Det er mega irriterende når…

Den første iværksætter er Helle Johansen, der er selvstændig illustrator på sin egen tegnestue helleforhelle.dk. Hun skal guide Innovations-eleverne igennem en kreativ designproces:

- Det handler om at gøre de små hverdags-irritationer til hverdags-innovationer, lyder det fra Helle, og hendes begejstring smitter hurtigt af på eleverne.

Gennem en række kreative opgaver kredser de sig ind på tre forskellige hverdagsproblemer, de vil finde en løsning på. Hvordan kan vi undgå huslige pligter? Hvordan kan vi mindske støv i hjemmet? Og hvordan kan hulmoduler udnyttes bedre? Grupperne brainstormer løs, idéer bliver forkastet og nye tager form. Endelig kaster eleverne sig over LEGO, sakse og tuscher for at forberede præsentationer af deres gode idé.

En masse gode løsninger

Eleverne skal nu ”pitche” deres idé for hinanden og for eftermiddagens anden iværksætter Lasse Giversen fra Lömmel Design og Branding. Og opfindsomheden er stor: En gruppe vil opfinde en menneskelignende robot til at udføre de kedelige pligter. En anden gruppe vil opfinde en lille robot, der blandt andet kan flyve og komme ind overalt, hvor støvkluden ikke kan nå. Den sidste gruppe har fået en god idé, der går ud på at udfylde hulmoduler med kreative, sportslige aktiviteter som fx foredrag, workshops, adgang til svømmehallen eller film.

Efter elevernes fremlæggelse overtager Lasse ordet og fortæller om sin rejse ud i at blive selvstændig. Om en rutsjebanetur med dage, hvor det går godt, og om dage hvor det går knap så godt. Han understreger over for eleverne, at det hele handler om at finde sin passion og arbejde med dét, der driver én.

Kort om All Innovation

All Innovation består af en række gratis tilbud til alle nordjyske ungdomsuddannelser, der kan booke et forløb med fokus på iværksætteri til deres elever. Forløbet kan bestå af undervisning, sparring og inspiration i forhold til selv at forfølge eventuelle iværksætterdrømme.

Gæstelærerne er unge virksomhedsejere, der kommer fra UCN’s iværksætterprogram NEXT STEP og selv har erfaringer med at gøre den gode idé til forretning. Bag All Innovation står Region Nordjylland, som gerne vil understøtte ungdomsuddannelserne i jagten på nye iværksættere. Læs mere om All Innovation her.

Se flere billeder herunder.

InnovationInnovationInnovationInnovationInnovationInnovationInnovationInnovationInnovation